Kompenzačné pomôcky vzhľadom k druhu postihnutia vo výchovno- vzdelávacom procese

Deti a žiaci s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami

Medzinárodná klasifikácia chorôb uvádza:

F84: Pervazívne vývinové poruchy

F84.0 Detský autizmus

F84.1 Atypický autizmus

F84.2 Rettov syndróm

F84.5 Aspergerov syndróm a ďalšie menej známe pervazívne poruchy.

Pervazívny znamená prenikavý, všetko prenikajúci, zasahujúci celý vývin osobnosti. Je to skupina porúch charakterizovaná kvalitatívnym zhoršením

1. recipročných sociálnych interakcií,

2. spôsobov komunikácie

3. obmedzeným, stereotypným, opakujúcim sa repertoárom záujmov a aktivít.

Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky pre deti a žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami

a) Žiak bez mentálneho postihnutia

Dieťa a žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami bez mentálneho postihnutia používa rovnaké pomôcky ako pre intaktných žiakov, pokiaľ mu špeciálny pedagóg, v ktorého starostlivosti žiak je, neodporučí úpravu podmienok.

Pomôcky na vyučovanie predmetu rozvíjanie grafomotorických zručností a písania: písacie nástroje (voskový pastel, krieda, suchý pastel, mäkká ceruza, neskôr pero), kartičky s písmenami a obrázkami, makety jednoduchých geometrických a iných tvarov na obkresľovanie, výkresy s predpísanými slovami, textami a nalepenými obrázkami, ktoré sa vložia do fólie, na ktorú žiak môže zmazateľnou fixkou vpisovať v texte vynechané písmená, slová... a pomôcku možno využiť opakovane pre toho istého žiaka alebo postupne pre viacerých žiakov.

Kompenzačné, špeciálne učebné pomôcky a úpravy testu používané pri skúškach Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri Testovaní 9, by mali mať možnosť využívať počas celej dochádzky do základnej školy a počas prijímacích skúšok na strednú školu.

Povolené pomôcky: modré alebo čierne guľôčkové pero, rysovacie pomôcky (ceruzka, kružidlo, uhlomer, pravítko), kalkulačka, pomôcky, ktoré žiak bežne používal pri písaní písomných prác.

Povolené kompenzačné pomôcky:

• technické: optické prístroje, osvetlenie, polohovacie ležadlá, polohovacia lavica, PC, kalkulačka,

• vyučovacie: výkladový, synonymický slovník a pomôcky, ktoré žiak bežne používal vo vyučovacom procese.

Zakázané pomôcky: mobilný telefón, mobilný telefón použitý ako kalkulačka, požičiavanie pomôcok, výpisky, študijné materiály, učebnice a pod.

Žiaci sa do skupín nezaraďujú podľa stupňa postihnutia z lekárskeho hľadiska, ale podľa miery obmedzenia pri práci s textom.

1. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 1. skupiny pracuje s identickými testami ako pre intaktných žiakov. Odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky.

2. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 2. skupiny pracuje s upravenými testami, odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky.

b) Žiak s mentálnym postihnutím

Deti a žiaci s mentálnym postihnutím potrebujú v materskej a v špeciálnej základnej škole prispôsobené prostredie triedy: rozdelenie triedy na kútiky/kóje, v každom sa uskutočňuje iná činnosť (učenie, hra, stolovanie, práca s počítačom, oddych, hygiena...), základné zariadenie miestnosti: pracovný stôl, police s úlohami, ku ktorým majú žiaci voľný prístup, úlohy sú uložené na policiach v škatuliach, nádobkách, obaloch, zakladačoch. Žiaci s autizmom rýchle spracúvajú zrakové informácie aj bez slovného komentára. Deti a žiaci s mentálnym postihnutím používajú v materskej a v špeciálnej základnej škole: symboly na alternatívnu a augmentatívnu komunikáciu (podpornú a náhradnú), tiež k úlohám na samostatnú prácu: komunikačné predmety reálne predmety alebo zmenšené modely, dvojrozmerné, trojrozmerné predmety, komunikačné karty kartičky z kartónu zaliate vo fólii alebo z preglejky,

1. kartičky s obrázkom predmetu alebo činnosti (obrázky predmetov dennej potreby, číslic, písmen abecedy, fotografie, piktogramy, fotogramy...) ,

2. kartičky s obrázkom predmetu/činnosti a slovom označujúcim význam,

3. kartičky so slovami,

4. papieriky a nástroj na písanie - žiak sám napíše požiadavku. (Podľa Šedibovej)

Pomôcky: počítač, CD-ROM, výukový program Když chybí slova, Boardmaker - softvér (obsahujúci niekoľko tisíc symbolov obrazu) poskytuje široké možnosti vytvárania vzdelávacích materiálov počas niekoľkých minút, jazykový program Makaton (využíva znaky doplnené hovorenou rečou a symbolmi).

Snoezelen- špeciálna multisenzorická miestnosť zriadená v škole na poskytnutie pozitivne naladeného prostredia, ktoré má funkciu relaxačnú, poznávaciu a interakčnú. Je vhodná aj pre deti s ťažšou formou postihnutia, aj pre tie, ktoré majú obmedzené komunikačné schopnosti. Snoezelen pomáha redukovať stres a stereotypné správanie, znižuje agresívne správanie a formy sebapoškodzovania. Vybavenie miestnosti nie je presne určené, chýbať by nemali vodné lôžko, zrkadlá, svetelné efekty, mala by podporovať sluchové vnímanie (muzikoterapia), stimulovať čuch, chuť, hmat. Zrak stimuluje: bublinkové valce, optické vlákna, projektory s obrázkami, plazmové valce reagujúce na dotyk. Sluch: CD s relaxačnou hudbou, zvuky prírody, matrac vo forme klavíra, na ktorom sa hrá nohami... Čuch: aromalampa s vonnými olejmi. Chuť: nápoje a potraviny výrazných chutí. Hmat: dotykové steny, podložky, vankúše, masážne prístroje s vibráciami, masážne loptičky, modelovacie hmoty, hmatové vrecúška, dotykové pexeso. Pomôcky sú z materiálov, ktoré majú rôzne štruktúry a povrch. Vestibulárny a proprioceptívny systém: guličkový bazén, hojdacie kreslá, fitlopty, hojdačky, polohovacie vaky, trampolína.


Deti a žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou

 Delenie podľa najčastejších príčin narušenej komunikačnej schopnosti:

1. Narušenie článkovania reči (dyslália, dyzartria)

2. Narušenie plynulosti reči (zajakavosť, brblavosť)

3. Narušený vývin reči (vývinová dysfázia, vývinová bezrečnosť)

4. Získaná neurotická bezrečnosť (mutizmus, elektívny mutizmus, surdomutizmus)

5. Získaná orgánová bezrečnosť (afázia)

6. Narušenie zvuku reči (fufnavosť, palatolália)

7. Narušenie grafickej podoby reči (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia)

8. Symptomatické poruchy reči (sprevádzajú iné dominantné postihnutie, narušenie alebo ochorenie - zrakové, sluchové, motorické postihnutie, mentálnu retardáciu)

9. Poruchy hlasu

10. Autizmus - bezrečnosť

11. Kombinované chyby a poruchy

Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky pre deti a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou

Deti a žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou používajú v materskej, základnej a strednej škole pomôcky:

Technické pomôcky: počítač, prenosný DVD prehrávač, logopedické hry.

Pomôcky na vyučovanie:

* pomôcky na precvičenie výslovnosti hlások súbory obrázkov, obrázkový slovník, riekanky, obrázková abeceda, písmená na kockách, kobercové písmenká, písmenkové bludiská, čitateľské tabuľky,

* stimulačné pomôcky podnecujúce k rečovému prejavu - hračky, Lego Dacta, spoločenské hry vyžadujúce komunikáciu, súbory obrázkov, riekanky, logopedické maľovanky, hry s kartami, kockami, paličkami, žetónmi, tabuľkami, motanice, navliekanie šnúrok, guľôčkové labyrinty, sady modelov z plastu na rozvíjanie komunikatívnych zručností a predstáv, kalendár, hodiny

* Jazyk a reč - obrázkový a metodický materiál na podporu prirodzeného vývinu reči, 23

* motivačné pomôcky na podporu spolupráce s učiteľom,

* pomôcky na odpútanie pozornosti od vlastného hovoreného prejavu,

* názorné pomôcky (zrkadlo).

Učebnice: Kolotoč (pre dysfatikov, dyslektikov), Makovička (a iné).

Skupiny pomôcok, ktoré sa používajú pri logopedickej starostlivosti:

* stimulačné, ktoré podnecujú dieťa k imitovaniu (hudobné nástroje, zvukové hračky, balóniky, bublifuk atď.),

* motivačné - majú dieťa motivovať ku komunikácii, najčastejšie pomocou hračky, napr. telefón, spoločenské hry, Lego Dacta,

* didaktické - slúžia na precvičovanie výslovnosti jednotlivých hlások (obrázky, súbory obrazov, slov a riekaniek),

* derivačné na odpútanie pozornosti chybne hovoriaceho od svojho vlastného hovoreného prejavu (rôzne mechanické pomôcky, ktoré sa vkladajú do úst),

* podporné (špachtle, lopatky, sondy, ktoré majú podporiť nácvik artikulácie, vibrátory, ktoré podporujú nácvik kmitania jazyka pri vyvodzovaní hlásky R a odstraňovaní hlasových porúch zajakavých a metronóm pri korigovaní brblavosti a zajakavosti),

* názorné (zrkadlo, indikátory na nácvik výšky tónu hlasu, pri cvičení intonácie, na nácvik spoluhlásky S, nosoviek),

* pomôcky a prístroje didaktickej techniky pri motivovaní, registrovaní a diagnostikovaní, viacúčelové pomôcky a prístroje (logopedické inštrumentárium, Gaalov integrátor reči, Languare master, viacúčelová pomôcka B 119, logopedický stimulátor),

* diagnostické pomôcky a prístroje, ktoré môžu pomôcť pri diagnostikovaní (obrazové a textové materiály, testy, pracovné listy, hračky, zrkadlo, stopky, spirometer, fonendoskop a i.).

Pomôcky na vyučovací predmet individuálna logopedická intervencia (ILI) a rozvíjanie špecifických funkcií (RŠF):

Logopedické pomôcky: hrací stolík OPTIMA, logopedický inštrumentálny kufrík, logopedická sonda, indikátor správnej výslovnosti hlások, svetelný bzučiak, echowolkmen, rečový vibrátor, vysielačka, čitateľské tabuľky,

Didaktické logo-pomôcky WESCO, skladačky, dominá, puzzle, pexesá na PĽ orientáciu, koncentráciu pozornosti, pamäťového a zrakového vnímania, karty na rozvíjanie jazykových schopností, serialitu, protiklady, predložky, slovesá, príčinu - následnosť, geometrické tvary, bludiská, obrázkové dominá, kobercové písmenká, písmenkové bludiská, 24 rozvoj motoriky - motanice, navliekanie šnúrok, guľôčkové labyrinty, nácvik fúkania - balón, bublifuk, sviečka, pierko, veterník, ústna harmonika, kovová rúrka, Jazyk a reč - obrázkový a metodický materiál na podporu správneho a prirodzeného vývinu reči. CD: Odvážny Viliam, Naslouchej a hrej si, Než začne matematika, Detský kútik 1 - 5, Maľovanie pre deti, FONO - program, SPV 2.

Pomôcky pre logopéda, špeciálneho pedagóga

Odporúčané metodiky na vstupnú logopedickú a špeciálnopedagogickú diagnostiku nových žiakov, prípadne rediagnostiku na začiatku každého školského roka na ILI a RŠF:

* Skríning čítania, dotazník pre učiteľov

* Heidelbergský test rečového vývinu (HSET) (Grimmová H., Scholer H., Mikulajová M.; Psychodiagnostika, 1997)

* Skúška jazykového citu (SJC) (Žlab)

* Test fonologického rozlišovania (Škodová)

* Vyšetrenie fonematického uvedomovania (Antušeková A.; SPN, 1995)

* Test fonologického uvedomovania (Brežná A.; nepubl.)

* Vyšetrenie artikulácie, fonologických procesov sluchovej analýzy a syntézy (SAS), fonematického sluchu (Wepman - Matejček)

* Skúška sluchovej anylýzy a syntézy (SAS- M)

* Vyšetrenie výslovnosti hlások (Antušeková A; SPN, 1995)

* Diagnostika čítania Ráno a Nakupovací pes (Mikulajová, Váryová) ,

* Súbor testov na hodnotenie pravopisných schopností pre školu a klinickú prax (Caravolas, Mikulajová, M.; Vencelová, L., SAL, 2008)

* Čítacie testy (Matějček, G skúška) Zkouška čtení (Matějček Z.; Psychodiagnostika, 1992) ,

* Vyšetrenie matematických schopností (Novák J.; Psychodiagnostika, 1998)

* Zajakavosť, integratívny prístup, diagnostika (Lechta.V a kol.; Liečreh Gúth, 2005 )

* Orientačný test dynamickej praxie (Mika J.; 1982)

* Test kognitívnych operácii - TEKO

* Token test

* NEPS - Mikulajová M.; Vývinová dysfázia, 1993

* Diagnostika a terapia podľa Laheyovej modelu rečového vývinu

* Deficity čiastkových funkcií, diagnostika (Sindelar B.; Psychodiagnostika, 1998)

* Deficity čiastkových funkcií. (Sindelarová,B.: Psychodiagnostika, 2008)

* Test okamžitej akustickej verbálnej pamäti (Mottier)

* Test laterality (Matějček- Žlab)

* Test obkresľovania (Matějček - Strnadová)

* Obrázková slovníková skúška (Kondáš)

* Test vývinu zrakového vnímania (Frostigová)

Kompenzačné, špeciálne učebné pomôcky a úpravy testu používané pri skúškach

Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri Testovaní 9, by mali mať možnosť využívať počas celej dochádzky do základnej školy a počas prijímacích skúšok na strednú školu.

Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri maturitnej skúške, by mali mať možnosť využívať počas štúdia na strednej škole.

Testovanie 9 Povolené pomôcky: modré alebo čierne guľôčkové pero, rysovacie pomôcky (ceruzka, kružidlo, uhlomer, pravítko), kalkulačka, pomôcky, ktoré žiak bežne používal pri písaní písomných prác.

Povolené kompenzačné pomôcky:

• technické: optické prístroje, osvetlenie, polohovacie ležadlá, polohovacia lavica, PC, kalkulačka,

• vyučovacie: výkladový, synonymický slovník a pomôcky, ktoré žiak bežne používal vo vyučovacom procese.

Zakázané pomôcky: mobilný telefón, mobilný telefón použitý ako kalkulačka, požičiavanie pomôcok, výpisky, študijné materiály, učebnice a pod.

Žiaci sa do skupín nezaraďujú podľa stupňa postihnutia z lekárskeho hľadiska, ale podľa miery obmedzenia pri práci s textom.

1. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 1. skupiny pracuje s identickými testami ako pre intaktných žiakov. Odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky.,

2. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 2. skupiny pracuje s upravenými testami, odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky


Deti a žiaci so zrakovým postihnutím

Sú to: nevidiaci, čiastočne vidiaci (so zvyškami zraku), slabozrakí, binokulárne chybní (tupozrakí a škuľaví). Do týchto kategórií sa zaraďujú podľa zrakovej ostrosti.

Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím

Pomôcky, ktoré deti a žiaci so zrakovým postihnutím používajú v materskej, základnej a strednej škole:

Optické pomôcky: okuliare, kontaktné šošovky, očné protézy, lupy: ručné, riadkové, príložné, osvetľovacie, so stojanmi, s košíkom na vymedzenie vzdialenosti lupa - text, lupové okuliare, monokulárny turmon (čítanie na diaľku).

Technické pomôcky: - hlasový záznamník - diktafón, digitálny hlasový záznamník alebo hlasový organizér (žiak môže používať diktafón po dohode s vyučujúcim pri vysvetľovaní nového učiva, magnetofón pri nahrávaní učiva pri domácej príprave, magnetofónový záznam, na niektorých vyučovacích hodinách), - počítač s hlasovým výstupom, počítač s hmatovým (braillovským) výstupom, so zväčšovacím zobrazením alebo ich kombinácia, notebook s hlasovým výstupom a sieťovou kartou - priamo na vyučovaní možno písať diktát, test, iné písomné práce, počítačový program na optické rozpoznávanie písma, špeciálne upravený počítač (štandardný počítač a úprava - čítač obrazovky alebo program na zväčšené zobrazovanie), - možno použiť čítanie priamo z obrazovky počítača (vyskúšať rôzne veľkosti písma, nájsť najvhodnejšiu), niektorí čiastočne vidiaci - viac im vyhovuje svetlé písmo na tmavom pozadí (možno zvoliť priamo v počítači), - holandský počítačový program KIJKDOOS - slovenská modifikácia, - Pichtov stroj (mechanický písací stroj pre nevidiacich), - rozmnožovací stroj s možnosťou zväčšovania textov, - bežná tlačiareň, tlačiareň s Braillovou (vysl. brejovou) abecedou, - príložná elektronická vrecková lupa, - televízna lupa, - čítač obrazovky, - premietacie zväčšovacie aparáty, - kalkulačka s hlasovým výstupom, - televízny prijímač s teletextom, - špeciálny prehrávač digitalizovaných kníh, - zápisník pre nevidiacich - zápis pomocou braillovskej klávesnice; s hlasovým výstupom alebo s kombináciou hmatového a hlasového výstupu, - ClearNote (s kamerou) na čítanie textu z tabule, - interaktívna tabuľa.

Pomôcky na vyučovanie: - písacie potreby zanechávajúce zreteľnú, hrubšiu stopu, výrazné riadky v zošite, štvorčekové zošity na matematiku, - modely, reliéfy, reliéfne mapy, trojrozmerné pomôcky, trojrozmerné písmená a číslice, reliéfne kreslenie, fólie na kreslenie, spoločenské hry, pri ktorých sa vie orientovať hmatom, reliéfne pexeso, loto, reliéfne obrázky, - slepecká ihla, ozvučená lopta, - pravidlá slovenského pravopisu, matematické, fyzikálne, chemické tabuľky, atlasy, rôzne gramatické tabuľky, kalkulačka, názorné pomôcky.

Upravené texty: - tlač upravená zväčšením písma, s kontrastom predmetov v pozadí, vhodná veľkosť písma (je prísne individuálna), primeraná vzdialenosť medzi písmenami, písmo má typický tvar, kontrast motívu obrázka a pozadia je dostatočný (tlač je výrazná, text nesplýva s ilustráciou), vhodný papier (kvalitný, nie kriedový - vytvára svetelné reflexy), - tvorba a úprava reliéfnych zobrazení (pre čiastočne vidiacich žiakov sýte, výrazné a kontrastné farby), zväčšené grafy, diagramy a tabuľky, - prispôsobenie textu a grafického materiálu potrebám žiaka po obsahovej stránke (nevidiaci žiak nepracuje na úlohe, ktorá predpokladá vizuálnu skúsenosť), aj po stránke 18 technického spracovania (prepis textu do bodového písma, zväčšenie, zvýraznenie, zvuková nahrávka, ďalšie potrebné úpravy textu, máp, ilustrácií a pod.).

Špeciálne učebnice:

1. v zvukovej, elektronickej forme,

2. s bodovým písmom,

3. so zväčšenou čiernotlačou (Slovenská knižnica pre nevidiacich M. Hrebendu v Levoči, Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska), - zvukové knihy. Školy majú možnosť požičať si učebnice a učebné programy z Gymnázia pre zrakovo postihnutých v Levoči, zo zvukovej knižnice v Levoči.

Pri zabezpečovaní prepisu povinnej študijnej literatúry pre zrakovo postihnutých študujúcich na konzervatóriu možno využívať odborné služby Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska, Sekulská 1, 842 50 Bratislava.

Časopisy: Naše ráno, Za slnkom, Kazeta (možno bezplatne objednať na adrese: ZŠ pre nevidiacich, Nám. K. Kluberta, 054 01 Levoča, alebo na schblind@spisnet.sk).

Pomôcky na mobilitu a sebaobsluhu:

- biela palica,

- signalizačné zariadenie obsahujúce senzory, centrálnu jednotku, signalizátor, prenosný signalizátor alebo 2 stabilné signalizátory,

- tyflonavigátor,

- tyflosonar, - špeciálny aplikačný program (hovoriaci program na využitie GPS systému na orientáciu, na prehrávanie digitalizovaných kníh, program na hlasové sprístupnenie displeja mobilného telefónu alebo digitálneho personálneho asistenta DPA, handheld),

- indikátor svetla, indikátor farieb, indikátor hladiny tekutiny, hovoriaci identifikátor etikiet, - písací telefón alebo špeciálny telefón s veľkoplošnými tlačidlami, reliéfnym značením alebo ich kombináciou,

- lekársky teplomer s hlasovým výstupom,

- slepecké hodinky hmatové alebo s hlasovým výstupom, budík s hlasovým výstupom, vibračno-zábleskový budík alebo náramkové hodinky.

Učiteľ vedie žiaka k vedomému dodržiavaniu odporúčaní oftalmológa a požiadaviek tyflohygieny, dozerá, aby žiak využíval korekčnú a kompenzačnú techniku a naučil sa ju čím skôr sám obsluhovať a starať sa o ňu.

Nábytok v triede: stolík s nastaviteľnou matnou pracovnou plochou, s priestorom na odkladanie kompenzačných pomôcok, osvetlenie podľa odporúčania lekára (centrálne alebo miestne), nábytok bez zraňujúcich ostrých špicov a hrán

Kompenzačné, špeciálne učebné pomôcky a úpravy testu používané pri skúškach

Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri Testovaní 9, by mali mať možnosť využívať počas celej dochádzky do základnej školy a počas prijímacích skúšok na strednú školu.

Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri maturitnej skúške, by mali mať možnosť využívať počas štúdia na strednej škole. Testovanie 9 Povolené pomôcky: modré alebo čierne guľôčkové pero, rysovacie pomôcky (ceruzka, kružidlo, uhlomer, pravítko), kalkulačka, pomôcky, ktoré žiak bežne používal pri písaní písomných prác.

Povolené kompenzačné pomôcky:

• technické: optické prístroje, osvetlenie, polohovacie ležadlá, polohovacia lavica, Pichtov písací stroj, PC, kalkulačka,

• vyučovacie: výkladový, synonymický slovník a pomôcky, ktoré žiak bežne používal vo vyučovacom procese.

Zakázané pomôcky: mobilný telefón, mobilný telefón použitý ako kalkulačka, požičiavanie pomôcok, výpisky, študijné materiály, učebnice a pod. Žiaci sa do skupín nezaraďujú podľa stupňa postihnutia z lekárskeho hľadiska, ale podľa miery obmedzenia pri práci s textom.

1. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 1. skupiny pracuje s identickými testami ako pre intaktných žiakov. Odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky. U slabozrakého žiaka je možné nahlásiť aj veľkosť písma, ktorú bežne používa pri práci s textom, u nevidiaceho žiaka je potrebné nahlásiť formu testu v Braillovom písme.

2. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 2. skupiny pracuje s upravenými testami, odpovede zapisuje priamo do testov (osobný asistent, špeciálny pedagóg následne prepíše žiacke odpovede z testu do OHkT), používa kompenzačné pomôcky.


Žiaci s poruchou správania

Sú to žiaci s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej.

Poruchy správania:

disociálne správanie (vzdor, neposlušnosť a pod.),

asociálne správanie (záškoláctvo, toxikománia, závislosť od hier, drobné krádeže a pod.),

antisociálne správanie (delikvencia, kriminalita).

Poruchy správania charakterizuje opakované a pretrvávajúce, asociálne, agresívne alebo vyzývavé konanie. Ide teda o horšie počínanie, ako je obyčajné detské huncútstvo alebo pubertálna rebélia a má ráz trvalého správania (aspoň šesť mesiacov).

Príklady správania, ktoré je podkladom pre diagnózu: nadmerné bitkárstvo a terorizovanie, krutosť voči iným ľuďom a zvieratám, ťažké poškodzovanie majetku, podpaľačstvo, krádeže, opakované luhanie, záškoláctvo, utekanie z domu, nezvyčajne časté a veľké výbuchy zlosti, neposlušnosť. Uvedené správanie, ak je dostatočne výrazné, postačuje na diagnózu, ale jednotlivé asociálne činy nestačia.

Príčiny porúch: nerovnováha v podnetoch a skúsenostiach, preťažovanie alebo nedostatok podnetov, silné podnety z médií, nedostatok skúseností (nezrelosť), nedostatok sociálnych skúseností, neschopnosť domyslieť následky konania, túžba zaujať, byť prijatý inými deťmi, poruchy príjmu potravy, experimenty s drogami, nepriaznivé okolnosti v ranom veku, poškodzujúci a extrémny štýl výchovy - zanedbávanie, príliš prísna a trestajúca výchova, prehnaná starostlivosť, výchovné chyby pedagógov, trauma, intoxikácia, ochorenie, úraz, operácia.

Kompenzačné pomôcky sa pre žiakov s poruchami správania nepoužívajú, ak sa porucha nekombinuje s inou poruchou alebo s postihnutím. 


Žiaci s vývinovou poruchou učenia

 Charakteristika MKCH - 10. revízia v kapitole poruchy psychického vývinu (F 80 - 89) uvádza špecifické poruchy školských zručností (F 81):

F 81.0 špecifická porucha čítania (u nás zaužívaný názov dyslexia)

F 81.1 špecifická porucha hláskovania (u nás zaužívaný názov dysortografia)

F 81.2 špecifická porucha aritmetických schopností (u nás zaužívaný názov dyskalkúlia)

F 81.3 zmiešaná porucha školských zručností (kombinácia dyskalkúlie s dyslexiou alebo dysortografiou)

F 81.8 iné vývinové poruchy školských zručností (u nás zaužívaný názov dysgrafia)

F 81.9 nešpecifikovaná vývinová porucha školských zručností (neschopnosť učiť sa)

Sú to poruchy vývinu školských zručností, pri ktorých je nadobúdanie zručností obmedzené od skorých vývinových štádií. Vznikajú na základe dysfunkcií centrálnej nervovej sústavy.

Príčiny: ľahká mozgová dysfunkcia, dedičnosť, kombinácia ľahkej mozgovej dysfunkcie a dedičnosti, neurotické alebo nejasné príčiny, problémy sociálneho vývinu. Príčiny podľa Zelinkovej:

1. biologicko-medicínske (dedičnosť, odlišnosť štruktúry a fungovania mozgu, hormonálne zmeny),

2. kognitívne (deficit fonologický - poškodenie fonematického uvedomenia, d. vizuálny - potreba dlhšieho intervalu na vnímanie dvoch podnetov, d. v oblasti reči a jazyka - postihuje hovorenú aj písanú reč, systém osvojovania jazyka, jazykové kompetencie, d. v procese automatizácie - zru čnosti sa pomalšie zautomatizujú, d. v oblasti pamäti - obmedzenie pamäti, d. v časovom usporiadaní ovplyvňujúci rýchlosť kognitívnych procesov - deficit rýchlosti výkonu, kombinácia deficitov),

3. behaviorálne (na základe rozboru správania sa pri čítaní, písaní a pri bežných denných činnostiach). Trpia nimi 2 - 4 jednotlivci zo 100 (chlapci častejšie ako dievčatá). Diagnostikované sú niekedy už v predškolskom období, najčastejšia po zaškolení. Ľahký stupeň často vymizne spontánne, ťažšie formy pretrvávajú aj na 2. stupni ZŠ, často až do dospelosti. U mnohých jedincov nepríde k vymiznutiu, ani ku kvalitnej kompenzácii bez špeciálnych reedukačných a výchovných opatrení.

Školský zákon používa termín "žiaci s vývinovými poruchami učenia", staršie pedagogické materiály a zdravotnícka literatúra používa termín "špecifické poruchy učenia", "špecifické vývinové poruchy učenia".

Dyslexia - Neschopnosť naučiť sa čítať. Prejavuje sa ako znížená schopnosť alebo neschopnosť učiť sa pomocou prečítania písaného textu a prelína sa do všetkých predmetov. Porucha môže postihovať: rýchlosť čítania (dieťa číta pomaly alebo len slabikuje), správnosť (dieťa zamieňa tvarovo podobné písmená, domýšľa si text), porozumenie čítaného textu je nízke. Špecifické chyby vyskytujúce sa pri čítaní: · zámena písmen tvarovo a sluchovo podobných (statické inverzie: d-b-p, m-n, k-h), · prehadzovanie slabík (kinetické inverzie), · vynechávanie písmen, slabík, slov, viet, 34 · pridávanie písmen, slabík, slov, · vynechávanie diakritických znamienok alebo ich nesprávne používanie, · domýšľanie koncoviek slov, · neschopnosť reprodukovať text.

Dysortografia - Postihnutá je schopnosť správne hláskovať aj schopnosť správne písať slová. Porucha pravopisu, charakteristická nedodržiavaním gramatických pravidiel v písomnom prejave. Zvyčajne sa vyskytuje spolu s dyslexiou. Konkrétne prejavy v školskej práci žiaka sú: · nedodržovanie hraníc slov pri písaní (napr. spájanie slov vo vete), nesprávne delenie slov, · nesprávne používanie i, í, y, ý (nerozlišuje di-dy, ti-ty, ni-ny, li-ly; aj keď žiak ovláda vybrané slová a gramatické pravidlá teoreticky, v praxi ich nedokáže aplikovať), · vynechávanie alebo pridávanie písmen, slabík, slov v písomnom prejave (vynecháva, pridáva, zamieňa písmená alebo celé slabiky), · nepoužívanie, alebo nesprávne používanie diakritických znamienok (zamieňa krátke a dlhé samohlásky). Žiaci s dysortografiou majú zvyčajne najväčšie problémy vo vyučovaní materinského a väčšinou aj cudzieho jazyka. Ťažkosti majú najmä pri písaní diktátov a slohových prác. Relatívne pomalé pracovné tempo pri prepisovaní textu je zapríčinené nedostatočným zautomatizovaním jednotlivých funkcií.

Dyskalkúlia - Porucha počítania. Porucha ovládania základných matematických operácií a nie pochopenia vyššej matematiky. Prejavuje sa neschopnosťou priraďovať počet k číslici, nedostatočnými matematickými predstavami, sťaženou orientáciou na číselnej osi, zamieňaním tvarovo podobných číslic, neschopnosťou uskutočňovať matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), neschopnosťou v priestorovej orientácii pri práci s číslami a aj v geometrii. Vo vyučovacom procese má žiak ťažkosti pracovať s matematickými pojmami, či s matematickými operáciami.

Dysgrafia - Porucha grafického prejavu, najmä písania, znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Ťažkosti sa prejavujú pri tvaroch a poradí písmen, nie pri obsahovej stránke písomného prejavu. Grafický prejav dieťaťa je nečitateľný, dieťa si ťažko pamätá písmená a ťažko ich napodobňuje. Výsledkom je jeho znížená kvalita (týkajúca sa tvaru, veľkosti i sklonu písma, prípadne i nedodržiavania linajky a priestoru zošita), niekedy vo forme nečitateľného písma pre druhých a v najťažších prípadoch aj pre pisateľa. Okrem porušenia tvarov písma býva porušené tempo písania, ruka je rýchlo unaviteľná. Dysgrafia môže postihnúť aj výtvarný prejav. V matematike sa môže prejavovať zamieňaním poradia číslic v číslach i podpisovaní čísel pri sčítaní a odčítaní pod seba. V školskej práci žiaka sa dysgrafia prejavuje aj neschopnosťou zaznačiť si písomne učivo a poznámky využívať k vlastnému učeniu, · pomalým pracovným tempom, · neschopnosťou preukázať reálnu vedomostnú úroveň pri písomných previerkach.

Medzi zriedkavejšie sa vyskytujúce dysfunkcie patrí:

dysmúzia (problémy s rozoznávaním tónov, melódií, spievaním ap.).

dyspraxia (problémy pri vykonávaní účelových pohybov, neobratnosť).

dyspinxia (porucha výtvarných schopností).

Uvedené delenie je teoretické, jednotlivé poruchy sa pomerne často vyskytujú vo vzájomnej kombinácii. Podľa odporúčania dr. Dočkala (VÚDPaP) v CPPPaP žiakom "v hraničnom pásme mentálnej retardácie" niekedy stanovia diagnózu

F81.3 Zmiešaná porucha školských spôsobilostí alebo

F81.9 Vývinová porucha školských spôsobilostí nešpecifikovaná, keďže ich intelekt je v rámci normy (nad 70), ale znížený vo viacerých oblastiach tak, že im neumožňuje úspešne sa učiť.

Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky pre žiakov s vývinovými poruchami učenia (VPU)

Žiaci s vývinovými poruchami učenia v škole používajú pomôcky:

Technické pomôcky: diktafón (žiak ho môže používať po dohode s vyučujúcim pri vysvetľovaní nového učiva, v praxi sa osvedčilo, že zapnutie a vypnutie diktafónu počas výkladu na hodine realizuje pedagóg), magnetofón pri nahrávaní učiva pri domácej príprave, prenosný DVD prehrávač, kalkulačka, počítač/notebook, korekcia gramatiky v počítači. MŠ SR schválilo učebnú pomôcku Program DysCom SK pod č. CD-2007-23443/47459- 1:914 s platnosťou od 1. februára 2008 a odporúča jej používanie pri výchovno-vzdelávacej a poradenskej činnosti so zameraním na žiakov so ŠVVP a žiakov s ťažkosťami s osvojovaním čítania a písania v školách a poradenských zariadeniach (Časť 2.1 Všeobecné pokyny bod 21 POP 2008/2009). CD Odvážny Viliam - výučbový program na rozvoj pasívnej a aktívnej slovnej zásoby pre žiakov so sluchovým postihnutím v prípravnom až 3. ročníku, Naslouchej a hrej si - cvičenie sluchovej pamäti a diferenciácie zvukov, Než začne matematika - pre MŠ, 1. roč. ZŠ, logopedické pracoviská, hravým spôsobom rozvíja a upevňuje základy matematického poznania a logiky, Detský kútik 1 - 5 - pre 1. - 4. roč. ZŠ a na vyučovanie žiakov s VPU, Maľovanie pre deti - zoznamuje deti s kreslením na počítači, FONO - súbor programov na rečovú terapiu vhodný pre deti s poruchami reči a poruchami učenia sa; program má doložku MŠ SR, Boardmaker - CD - poskytuje široké možnosti vytvárania vzdelávacích materiálov ako napr. pracovné listy, hry a pod.

Didaktické pomôcky: pravidlá slovenského pravopisu, rôzne gramatické tabuľky (žiak ich môže mať k dispozícii kedykoľvek počas vyučovacej hodiny), tabuľka malej a veľkej násobilky, číselná os, prehľad vzorcov, matematické, fyzikálne, chemické tabuľky, atlas, slovník, ilustrácie, kartičky so slabikami, názorné pomôcky.

Upravené materiály: tlačené (kopírované) materiály na individuálnu prácu, predpísané texty na dopĺňanie, cvičenia, kde i, y len dopisuje, diktát pripravený ako doplňovačka, učiteľom pripravené poznámky - nalepenie do zošita, odkopírované poznámky od spolužiakov, farebné podčiarkovanie, zvýrazňovanie podstatného v texte, vypracovanie osnovy, vyjadrenie obsahu obrázkom, nákresy, rozdelenie učebného textu pri štúdiu na kratšie úseky, vypracovanie konspektu (zápis podstatného z toho, čo sa práve naučil v bodoch).

Kompenzačné pomôcky: dyslektické (čítacie) okienko (text sa postupne odkrýva a číta nahlas po slabikách), dyslektická tabuľka (pomocou farebného odlíšenia a prehľadného usporiadania rozdelenia hlások sa uplatňujú gramatické pravidlá o tvrdých, mäkkých spoluhláskach a slabikách, o vybraných slovách), obrázková abeceda, písmená na kockách, špeciálna lavica so sklopnou doskou na čítanie, gymnastická lopta, ďalšie pomôcky odporúčané poradenským zariadením.

Školské potreby: násadka na správne držanie písacieho náčinia, písacie potreby, ktoré "nezadrhávajú" po papieri a nie sú príliš tenké na uchopenie, pero, ktoré nezanecháva machule (nie plniace), linajkové, štvorčekové zošity, podložky s pomocnými linajkami, záložka.

Špeciálne učebnice a pracovné listy:

V triede učiteľ dbá, aby žiak využíval kompenzačné pomôcky, umiestni ho na miesto, kde nie je rušený spolužiakmi. Nie každý žiak potrebuje používať všetky uvedené pomôcky, vždy je však potrebný individuálny prístup k žiakovi a individualizácia metód na uľahčenie učenia sa žiakov.

V predmetoch individuálna logopedická intervencia, rozvíjanie špecifických funkcií školský špeciálny pedagóg, školský logopéd používa pomôcky: svetelný bzučiak, vysielačka, čitateľské tabuľky, skladačky, dominá, puzzle, pexesá, karty na rozvíjanie jazykových schopností, geometrické tvary, bludiská, obrázkové dominá, kobercové písmenká, písmenkové bludiská, na rozvíjanie motoriky motanice, navliekanie šnúrok, guľôčkové labyrinty, hry pre deti, stavebnice, mozaiky, skladačky, korálky, Jazyk a reč (obrázkový a metodický materiál na podporu prirodzeného vývinu reči).

Na vstupnú špeciálnopedagogickú diagnostiku: testy, tabuľky, hry s kartami, kockami, paličkami, žetónmi, tabuľkami, kalendár, hodiny Na cvičenia zrakového vnímania: dva zdanlivo rovnaké obrázky (vyhľadávanie rozdielov), vyhľadávanie skrytých predmetov na obrázku, hľadanie cesty bludiskom, skladanie a rozkladanie obrázkov z častí (puzzle). Kompenzačné, špeciálne učebné pomôcky a úpravy testu používané pri skúškach

Pomôcky, kompenzačné pomôcky a formu úpravy testov, ktoré žiaci môžu využívať pri Testovaní 9, by mali mať možnosť využívať počas celej dochádzky do základnej školy a počas prijímacích skúšok na strednú školu.

Povolené pomôcky: modré alebo čierne guľôčkové pero, rysovacie pomôcky (ceruzka, kružidlo, uhlomer, pravítko), kalkulačka, pomôcky, ktoré žiak bežne používal pri písaní písomných prác.

Povolené kompenzačné pomôcky:

• technické: optické prístroje, osvetlenie, polohovacie ležadlá, polohovacia lavica, PC, kalkulačka,

• vyučovacie: výkladový, synonymický slovník a pomôcky, ktoré žiak bežne používal vo vyučovacom procese.

Zakázané pomôcky: mobilný telefón, mobilný telefón použitý ako kalkulačka, požičiavanie pomôcok, výpisky, študijné materiály, učebnice a pod.

Žiaci sa do skupín nezaraďujú podľa stupňa postihnutia z lekárskeho hľadiska, ale podľa miery obmedzenia pri práci s textom.

1. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 1. skupiny pracuje buď s identickými testami pre intaktných žiakov, alebo s upravenými testami, odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky.

2. skupina obmedzenia: Žiak zaradený do 2. skupiny pracuje s upravenými testami, odpovede zapisuje do odpoveďových hárkov, používa kompenzačné pomôcky. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky